یکی از مهم ترین توصیه های متخصصین در جلوگیری از ابتلا به کرونا، رعایت نکات بهداشتی و ایمنی، هنگام خرید نان و الزاماتی است که باید توسط مردم و نانواییها رعایت شود، از همین رو رعایت 15 نکته زیر در نانواییها ضروری است:
1- در هنگام داشتن علایم سرماخوردگی مانند تب، سرفه، گلودرد و یا تنگی نفس از رفتن به نانوایی خودداری کنیم.
2- از ورود به داخل نانوایی خودداری کنیم. مگر آنکه نانوایی فضایی با احتساب رعایت فاصله یک متر حداکثر برای پنج نفر را داشته باشد.
3- در صف نانوایی فاصله حداقل یک متر را رعایت کنیم و در صورت وجود خط کشی، در نقاط و محلهای تعیین شده بایستیم.
در هنگام سرفه و عطسه دهان و بینی خود را بپوشانیم و دستمال استفاده شده را بلافاصله در سطل زباله در دار بیاندازیم. در صورتیکه دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنیم.
4- توجه کنیم نانوایی تهویه مناسب داشته باشد و هوای تازه در جریان باشد (به عنوان مثال استفاده از تهویه طبیعی با بازکردن در و پنجره ها و تعویض مرتب هوا).
5- استعمال دخانیات در محیط نانوایی ممنوع است.
6- توجه کنیم که کارگران در نانوایی مجهز به وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، ماسک و لباس کار مناسب باشند.
7- توجه کنیم که نان های فانتزی و محلی در واحد صنفی به صورت کامل با روکش قابل روئیت پوشیده شده باشد.
8- متصدی، مدیر یا مالک نانوایی موظف است یک جعبه دستمال کاغذی به منظور استفاده شاغلین و مشتریان در کنار دستگاه کارت خوان محل صنفی قرار دهد.
9- قبل از دست زدن به نان، اگر دستان آلوده شده است از یک ضدعفونی کننده دست استفاده کنیم.
10- اجازه ندهیم نان در نانوایی خنک شود. بهتر است نان را داغ داغ در سفره و یا پارچه نان قرار داده و ببندیم. اگرچه نان کمی نرم میشود اما این روش برای سلامتی مهمتر است.
11- از چاقو، کاتر، برس و سایر وسایل مشترک در نانوایی استفاده نکنیم.
12- سفره و یا پارچه نان را روی پیشخوان و میز نانوایی قرار ندهیم.
13- از پرداخت وجه نقد خودداری کنیم و پرداخت ترجیحا”به صورت آنلاین و یا استفاده از اپها و یا کارتخوان باشد و صرفا خودمان انجام دهیم.
14- نانهای کارخانهای بدون دخالت دست تولید و بسته بندی میشوند اما برای اطمینان بعد از خرید، کیسه روی آن را بشوییم و نان را قبل از مصرف در فر، تابه گرم، مایکروفر و یا تستر حرارت دهیم.
15- برای گزارش عدم رعایت نکات بهداشتی در نانوایی ها با شماره تلفن 190 «سامانه پاسخگویی شکایات وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی» تماس بگیریم.
بدون دیدگاه