به گزارش خبرنگار روزنامه ایران، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اینکه دانشگاه های جامع در این سالها کار آفرینان بسیاری را تربیت کرده است گفت : مسئولان بر این باورند که دانش آموختگان این دانشکده ها کارفرماهای موفقی خواهند بود.
محمد حسین امید افزود: آمار ارائه شده نشان می دهد ٧۵ درصد دانش آموختگان دانشگاه شاغل هستند و همچنین ۴٠ درصد این دانش آموختگان شغلشان مرتبط با تحصیلشان است. این یعنی دانشگاه جامع یک دانشگاه اشتغال محور است و بر اساس نیاز جامعه و نیاز اشتغال دانشجو پذیرش میکند.
وی در ادامه گفت: ایجاد هر شغل برای دولت بیش از ۵٠٠ میلیون تومان هزینه دارد، دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی با رقمی در حدود ١٠ درصد این عدد میتوانند شغل ایجاد کنند و این باعث می شود دانشجویان خلاق تربیت میشوند و کارآفرین باشند.
امید با بیان اینکه دانشگاه جامع یک دانشگاه اشتغال محور است افزود: دانشگاه جامع بر اساس نیاز جامعه و نیاز اشتغال دانشجو پذیرش میکند.
وی افزود :امسال کل دنیا با همهگیری بیماری کرونا مواجه شد که بیسابقه بوده است طبیعتاً بر اساس این همهگیری آموزش تحت الشعاع قرار گرفت. در روزهای اول شیوع ویروس کرونا و تعطیلی نظام آموزشی وضعیت چندان خوبی برای آموزش نداشتیم. حتی در آن زمان آمادگی لازم برای آموزش مجازی وجود نداشت لذا لازم است توضیحی درباره دورههای این دانشگاه بدهم که دورههای علمی کاربردی دورههای مهارتی هستند واساساً در کارگاه باید آموزشها داده شود. همین غافلگیری موجب شد تا ما در دو هفته اول با مشکل مواجه شویم با این حال توانستیم بسرعت خودمان را برای آموزش مجازی آماده کنیم بهگونهای که ١۶ فروردین ماه اولین کلاس مجازی دانشگاه شروع شد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی در خصوص محدودیت های موجود درابزار و زیر ساخت های اموزش مجازی وجود اظهار کرد :طبیعتاً زیرساختها محدود بود و فرصت کمی برای آمادگی کلاسهای مجازی داشتیم یک تفاوتی هم ما با بقیه دانشگاهها داشتیم و آن این که زیرساختهایی برای این نوع آموزش نداشتیم. مدرسان ما آماده نبودند البته دانشجویان هم خیلی مسلط به آموزش مجازی نبودند و ابزار لازم هم در اختیار نداشتند. برخی از دانشجویان گوشی هوشمند و لپ تاپ نداشتند و رؤسای دانشگاه به سختی آموزشها را دنبال کردند. سختی کار برای ما تا یک ماه اول بود چرا که سامانهای که بهکار گرفتیم مقداری مشکل داشت. در دانشگاه نزدیک به ١١٠ هزار کلاس داشتیم حجم کار ما متفاوت از همه دانشگاهها بود دانشگاههای دیگر در هر استان مستقل کار خودشان را پی می گرفتند. ما دانشگاه سراسری هستیم و برنامهریزی برای ١١٠ هزار کلاس درس بسیار سخت بود. با این همه در طول ترم اوضاع را توانستیم کنترل کنیم و یک تجربهای برای نیم سال جدید کسب کردیم. در همین تابستان کارها را در استانها تقسیم کردیم و حالا میتوانم بگویم ما اولین دانشگاهی بودیم که روز ١۵ شهریور کارمان را شروع کردیم.
محمد حسین امید در ادامه تصریح کرد: کلاسهای دانشگاه جامع هم اکنون در جریان است با توجه به اینکه از سامانههای بومی استانها بویژه شرکتهای دانش بنیان هم استفاده میکنیم و به نظر مى آید در این نیم سال مشکلاتمان کمتر باشد. البته در تابستان بررسیها را انجام دادهایم و هم اکنون نسبت به موضوع آموزش مجازی تسلط داریم اگرچه محدودیتهای پهنای باندی در کشور وجود دارد وشما در نظر بگیرید ٢٠ میلیون دانشجو و دانشآموز میخواهند از اینترنت استفاده کنند و پهنای باند محدود است. در این بخش ما نمیتوانیم کاری کنیم اما در بخشهایی که دست ما بوده است خودمان را آماده و بهروز کردیم.
وی در ادامه در ارتباط با اینکه آموزش ها در دانشگاه به لحاظ حضور فیزیکی در کلاسهای درس به چه شکل است گفت :بین ۶٠ تا ٧٠ درصد از درسهای دانشگاه عملی و کارگاهی است و بقیه نظری است آن بخش عملی هم باز دو بخش میشود برخی از درسها کاملاً کارگاهی و برخیها هم عملی و نظری است. ما آن بخشهایی را بهصورت مجازی برگزار میکنیم که نظری باشد بخشهایی عملی حتماً باید حضوری باشد. البته یکی از دلایلی که تصمیم گرفتیم ١۵ شهریور ماه کلاسها را شروع کنیم این بود که قبل از موج بعدی کرونا بتوانیم بخشهای عملی را تمام کنیم و توصیه کردیم به استادان که این بخشها را زودتر آموزش دهند ما نمیتوانیم بخشهای عملی را مجازی برگزار کنیم.
محمد حسین امید درارتباط با تعطیلی دانشگاههای وابسته به دستگاهها دولتی گفت مصوبه شورای عالی اداری مصوبه بسیار خوبی بود. ببینید در گذشته و در دورهای تقاضای زیادی برای ورود به دانشگاه وجود داشت و در آن سالها دستگاههای دولتی هم دانشگاه تأسیس کردند. البته در سال های اخیر تقاضا کمتر شده و دیگر هیچ ضرورتی برای وجود این دانشگاهها نیست آموزش عالی هم از دستگاه ها خواست تا کار خودشان را انجام دهند و اجازه دهند آموزش عالی کار خودش را بکند. از نظر من این مصوبه بسیار خوب بود و روی صحبت این مصوبه فقط دانشگاه علمی کاربردی نبود بلکه برای همه دستگاههای وابسته و اجرایی مطرح شده بود.با این حال ما بخش خودمان را اصلاح کردیم .مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه اجرایی هم باید در تاریخ سی و یک شهریور ماه سال ٩٨ تعیین تکلیف میشدند. برخی از این دانشگاهها یا باید به دستگاههای غیردولتی واگذار میشدند یا کلاً تعطیل میشدند. در دانشگاه جامع این مصوبه اجرا شد. هم اکنون هیچ مرکز دیگری وجود ندارد که تعیین تکلیف نشده باشند.
امید برای گسترش رشته های مهارتی عنوان کرد که در حال حاضر نزدیک به ٨٠٠ رشته علمی کاربردی در دورههای کاردانی و کارشناسی داریم. همین تعداد هم دوره کوتاه مدت تک درس داریم بنابراین سبد آموزش ما کامل است یعنی در همه حوزهها مثل کشاورزی، صنعت، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر رشتههایی را داریم. نکته مهم این است بهدلیل انعطافپذیری و اختیاراتی که وزارت علوم به دانشگاه واگذار کرده است ایجاد یک دوره جدید و حذف دوره قدیمی بسرعت امکان پذیر است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی دررابطه با بحث اشتغالزایی برای دانش آموختگانش در این مجموعه تصریح کرد بزرگترین مشکل همه دولتها بحث اشتغال است. همه دولتها قوانین به مجلس بردند و بودجههایی را به این امر اختصاص دادند اما باز هم مشکلاتی در زمینه اشتغال وجود دارد ووقتی به هر استانی که مراجعه میکنید متوجه میشوید که بزرگترین مشکل آنها اشتغال است و ایجاد یک شغل برای دولت بیش از ۵٠٠ میلیون تومان هزینه دارد. این در حالی است که دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی با رقمی در حدود ١٠ درصد این عدد میتوانند شغل ایجاد کنند چرا که این دانشجویان خلاق و کارآفرین هستند..
بدون دیدگاه